Neustrašna raziskovalka
Marie Curie in radioaktivnost!

Predstava se na zabaven in sproščen način ukvarja z radioaktivnostjo, z znanstvenim delom Marie Curie in družbenimi okoliščinami, v katerih je delala. Popelje skozi praktične prikaze radioaktivnosti ter zgodovinskega razvoja njenega odkrivanja, hkrati pa nudi estetsko nadgradnjo znanstvenih dejstev in omogoča gledalcem celovito čutno izkušnjo.

Radioaktivnost je prisotna povsod. Sevanje prihaja iz vesolja, iz zemlje, iz zraka. Radioaktivnega sevanja ne vidimo, ne slišimo, ne čutimo. A je tu.

Da danes razumemo radioaktivnost, je najbolj zaslužna Marie Curie. Željna znanja je prišla iz Varšave v Pariz in tam zelo zagrizeno študirala ter raziskovala. V tistem času so mnogi menili, da ženske ne zmorejo vrhunskega znanstvenega dela. Sploh pa ne tujke!

Leta 1903 so Pierre Curie, Marie Curie in Henri Becquerel prejeli Nobelovo nagrado za fiziko za raziskave na področju radioaktivnosti. To je bila prva Nobelova nagrada, ki jo je prejela ženska. Denar, ki je prišel z nagrado, pa je omogočil, da sta zakonca Curie lahko prvič najela pomočnika v laboratoriju – še vedno pa nista imela primernega laboratorija. Znano je, da je Marie ob tem, ko je kristalizirala radij, v drugem loncu kuhala zelje za kosilo.

Francoski mediji so grdo pisali o njej - da je tujka in ateistka, obtoževali so jo vsega mogočega. A ko je prejela drugo Nobelovo nagrado, tokrat za kemijo - za odkritje polonija in radija, so jo slavili kot francosko junakinjo. Kot svojo.

A Marie ni vedela o radioaktivnosti vsega, kar vemo danes. Radioaktivne vzorce  je prenašala v žepu halje in jih hranila v predalu svoje pisalne mize. Opisovala je, da se v temi ljubko svetijo. Leta 1934 je umrla za posledicami velikih količin sevanja. Danes, tudi po njeni zaslugi, vemo o radioaktivnosti veliko in jo lahko varno uporabljamo.

Predstavo spremlja zabavna in poučna delovna knjižica za boljše razumevanje naravoslovnih dejstev, ki se jih dotika predstava.

Odpri knjižico!

Ustvarjalna ekipa Društva za razvoj gledališča v izobraževanju izhaja iz sodobnih principov gledališča za mlade. Zadnja uspešnica Dogaja! se je v Cankarjevem domu igrala osem sezon. Za svoje delo so ustvarjalci prejeli več nagrad.

Avtorska ekipa: Justin Durel, Tomaž Lapajne Dekleva in David Dolamič
Režija: Justin Durel
Kostumografija: Jana Čoh
Grafično oblikovanje: Rahela Klopčič
Igra: Tomaž Lapajne Dekleva in David Dolamič

Odzivi:

Bravo!!!! Vsem ustvarjalcem, ki na tako prijazen način poskušate približati razvoj znanosti mladini!
redni prof. dr. Zvonka Zupanič Slavec, Inštitut za zgodovino medicine Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani

Predstava je primerna tako za osnovnošolce kot srednješolce, saj na enostaven način razloži in poglobi razumevanje pojmov kot so radioaktivnost, razpolovni čas, vrste sevanj ... Pa ne samo to, ogleda si jo lahko vsakdo, znanstvenik ali umetnik, vedno bo našel nekaj za navdih.
mag. Mojca Orel, Gimnazija Moste

V zabavno-poučni oz. poučno-zabavni predstavi nam avtorji skozi perspektivo segmenta iz znanosti orišejo izbrano zgodovinsko obdobje. Mimogrede nas poučijo o nekaterih zahtevnih pojmih, kot so vrste delcev, razpolovni čas … in hkrati postavijo na piedestal znanost in kot njena posredovalca – šolo in učitelja. Predstava in učna ura, znanost in zabava, ki vsem deležnikom ponudi veliko snovi v nadaljnji razmislek: otrokom, da sta znanost in pouk naravoslovja lahko tudi zabavna, staršem obilico iztočnic za pogovore z otroki, učiteljem pa v kritičen razmislek z učenci o vseh hote ali nehote prikazanih nerodnostih v predstavi, kot je nemarno ravnanje z nevarnimi snovmi (pitje kemikalije, rokovanje z radioaktivnimi snovmi brez zaščite), velikost možgan, ki še omogoča funkcioniranje človeškega bitja in podobno. Vsekakor priporočam! Učenim in neukim, mladim in starim, resnim in neresnim in vsem vmes.
mag. Mojca Mihelič, OŠ Danile Kumar Ljubljana

Znanstvena dejstva o radioaktivnem sevanju in zbrani fragmenti življenjske zgodbe Marie Curie postanejo izhodišče za premišljeno zgrajeno odrsko dogajanje. Z uporabo situacijske in karakterne komike avtorska ekipa vzbudi nemalo smeha. Odzivnost otrok in odraslih pa nedvoumno dokazuje, da je Neustrašna raziskovalka primer dobre prakse povezovanja umetnosti in izobraževanja.
Saška Rakef Perko, Radio Slovenija - program Ars

Predstava »Neustrašna raziskovalka Marie Curie« je v našem prostoru inovativen interdisciplinarni pristop v obravnavi kemijsko - fizikalne učne teme. Avtorji so dvodimenzionalno obravnavo radioaktivnosti iz šolskih učbenikov prenesli v tridimenzionalno podobo na gledališki oder. Kemijsko - fizikalna dejstva so v humoristični zgodbi smiselno vključena na zgodovinsko časovno lestvico, v geografski prostor in širši okvir sočasnih znanstvenih dosežkov, izumov in sodobnikov Marie Curie. Torej - učinkovita korelacija kemije in fizike z zgodovino, biologijo, geografijo in gledališko umetnostjo. Predstavo odlikuje mojstrska igralska zasedba in učinkovito improvizirana scena, ki z domiselnimi kulisami in rekviziti ustvari iz sicer neprimernega prostora šolske jedilnice pravi gledališki oder. V duhoviti zgodbi je radioaktivnost prikazana poenostavljeno, didaktično nazorno in prav zaradi doživljajske vpetosti poslušalcev v dogajanje je zapomnljivost pojmov toliko večja in dolgoročna. Lik prikupno nerodnega asistenta Aleksandra je glavni adut, ki vzdržuje motiviranost občinstva vse do konca predstave. Pristno odigrani vlogi obeh igralcev pa poskrbita za dramatičnost zgodbe, saj v pričakovanju razpleta Aleksandrovih spodrsljajev pri asistenci poslušalci mimogrede usvojijo znanstvena dejstva. Predstava je časovno ravno pravšnje dolžine; učenci daljše koncentracije niti ne zmorejo. Odzivi udeležencev – tako učencev kot učiteljev – so pozitivni. Dejstvo, da so učenci z navdušenjem podoživljali predstavo tudi v naslednjih dneh, naj bo avtorjem predstave v pohvalo in vzpodbudo, da s projektom nadaljujejo in v gledališko umetnost prinesejo še teme iz drugih predmetnih področij ter jih s tem »osvobodijo« suhoparnosti.
Mojca Hrvatin, Osnovna šola Stična

Predstava je bila zeloooo smešna, poučna in posebna.
Ajda Grabrijan, učenka Osnovne šole Stična

Profesor Kranjc in njegov nepazljivi asistent Aleksander sta nam na humorističen način predstavila življenje Marie Curie in njeno največje odkritje, to je radij. Koristne informacije, prepletene s privlačnim humorjem, so bile dobitna kombinacija.
Dino Subašić, dijak Srednje zdravstvene in kemijske šole Novo mesto

Vesela sem, da znanost predstavljate na zanimiv in zabaven način. Tudi to je način, da učencem približamo znanost (vsem, ne samo najboljšim). Zelo dobra je knjižica, je zanimivo pripravljena. Učenci so povedali, da je bilo dobro, da smo jo pregledali že prej.
Marija Jakelj, Osnovna šola Josipa Vandota Kranjska gora

Dijakom je bila predstava zanimiva, duhovita in bili so zadovoljni.
Bernarda Kričej, Šolski center Zagorje

Učenci so povedali: zanimivo, razgibano, poučno, preko smeha do znanja, odlična predstava, vsebina prikazana na ustvarjalen in zanimiv način, knjižica s križankami zanimiva. Učitelji so povedali: umetnost in znanost z roko v roki!
Dragica Vereš, Osnovna šola Gornja Radgona

Dijaki in profesorji so bili navdušeni!
Mojca Višček, Šolski center Novo mesto

Odlična predstava za starejše osnovnošolce.
Irena Selak, Osnovna šola Ivana Tavčarja Gorenja vas

Predstava o Marie Curie je enkratna! Poučna in otrokom zanimiva.
Mateja Pogorelc, Osnovna šola Šmarje - Sap

Odlično, še posebej za mlade, ki jim je namenjena! Ni bilo dolčas - veliko so si zapomnili in naučili.
Petra Škofic Valjavec, Osnovna šola Vižmarje Brod

Predstava mi je bila zelo všeč, saj je zelo sproščujoča in hkrati izobraževalna.
Meta Šavli, Srednja šola Črnomelj

Predstava je bila zelo zanimiva, poučna ter prav nič dolgočasna.
Nadja Bergant, Osnovna šola Žirovnica

Na predstavi sem res uživala, je polna humorja, komičnih situacij, ravno prav znanstvenih dejstev, piškoti v eksikatorju, odlična za populacijo osnovnošolcev, no, tudi zame ...
Mateja Vidmar, Osnovna šola Rodica

Na zelo nazoren, zabaven, igralsko dovršen in hkrati strokovno korekten način ste učencem približali obravnavane vsebine in pri njih vzbudili večje zanimanje za naravoslovje in raziskovanje. Ogled te predstave bi privoščila vsem učencem do konca njihovega osnovnošolskega izobraževanja.
Jasna Munda, Osnovna šola Središče ob Dravi

Meni je bila predstava nadvse zabavna in smešna, povrh pa še izobražujoča. Lepo se je bilo smejati in se kaj novega naučiti tako, da ostane v spominu. Knjižice na koncu pa dobro in na zabaven način preverijo tvoje znanje, ki ji je ostalo v spominu.
Matevž, učenec Osnovne šole Središče ob Dravi

Učenci so pohvalili celotno predstavo, da je bila poučna in razumljiva, posebej všeč jim je bil seveda Aleksander. Nekaj učencem je bilo všeč tudi to, da ste pokazali fotografije znanstvenikov. Tudi učitelji smo bili navdušeni. Čeprav je tema precej težka, je predstavljena na način, da ga razumejo tudi mlajši učenci. Delate v pravi smeri in za to smo izredno hvaležni.
Danica Števančec, Osnovna šola Janka Modra, Dol pri Ljubljani

Vašo predstavo Neustrašna raziskovalka sem si v Štihovi dvorani ogledal dvakrat in vsakič me je navdušila!
Jaka Banko, Zavod RS za šolstvo

S sodelavko sva navdušeni nad predstavo!
Vanja Novak, Gimnazija in srednja šolo Kočevje

Predstava je zelo izobraževalna in nadvse zabavna in odlično primerna za osnovnošolce in srednješolce.
Matjaž Koman, Zavod za kulturo in turizem Žirovnica

Sodim med ljubitelje in redne obiskovalce gledališča in v zelo mladih letih sem tudi sama igrala v amaterski gledališki skupini, zato vem, koliko dela je potrebno vložiti v dobro igro in predstavo. In vaša je naravnost ODLIČNA. Tako igralsko, kot vsebinsko. Pojme, ki jih je včasih težko razložiti (radioaktivnost, razpolovna doba...), razložite nazorno in igrivo. Učenci so bili navdušeni!
Danijela Ogrin, Osnovna šola Ankaran

Učenci so bili navdušeni!
Mojca Vrtič, Osnovna šola Riharda Jakopiča Ljubljana

Predstava pritegne mlajše in starejše učence, saj poučno vsebino o zgodovinski osebnosti podaja na zanimiv način. Pomemben del odigra situacijska komika, ki na začetku pritegne gledalčevo pozornost in jo nato ohranja do konca. V dvorani tako nastane sproščeno vzdušje, v katerem se igralec približa občinstvu in da gledalcem občutek, da so tudi sami del predstave. Na ta račun pa nikakor ne trpi strokovnost, saj je poučna vsebina dana s pomočjo številnih praktičnih preizkusov, otipljivih predmetov, slikovnega gradiva in zvočnih učinkov. Učenci so bili nad predstavo navdušeni!
Vesna Kastelic, Osnovna šola Dolenjske Toplice

Umetnika sta nas z obilo smeha in zabave popeljala skozi določene vsebine kemije in fizike, kot so radioaktivno sevanje in njegova uporaba v zgodovini in danes, odkritje radioaktivnih elementov ter razpolovni čas. Povezala sta umetnost in zabavno učenje, zgodovino in kemijo, preteklost in sedanjost skozi smeh in radost. Srčna hvala. Učenci so neznansko uživali in po predstavi spraševali, če je mogoče imeti pouk kemije na tak način, kot ga je zastavil profesor Peter, ki se mu ob tej priložnosti iskreno zahvaljujemo za boleče trebušne mišice od skoraj enournega smeha. Ena od stanovskih kolegic je ob igri zapisala: Bravo, gospod profesor in asistent Aleksander! Na OŠ Gradec v Litiji smo se po vajini zaslugi nasmejali, kot že dolgo ne. Deležni smo bili dvojne doze sevanja. Ena je bila seveda le fiktivna, druga pa – naj bo njen razpolovni čas čim daljši! Hvala!
Marijana Sebastijan, Osnovna šola Gradec